پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 240499
جزئيات مواضع برجامي جديد اروپايي‌ها
تاریخ انتشار : 1399/10/02 09:55:29
نمایش : 1418
يک روزنامه آمريکايي جزئيات تازه‌اي به گزارش‌هاي قبلي درباره مواضع برجامي جديد کشورهاي اروپايي اضافه کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، بعد از ادعاي روزنامه «گاردين» که مدعي عقب‌نشيني کشورهاي اروپايي از برخي مطالبات «برجامي» خود از ايران شده بود يک خبرنگار روزنامه «وال‌استريت‌ژورنال» جزئيات بيشتري در اين خصوص ارائه کرده است. 

 
گزارش گاردين
 
روزنامه گاردين ساعاتي قبل گزارش داد باور وزيران خارجه انگليس، آلمان و فرانسه اين است که تهران و واشنگتن بايد در مرحله فعلي بتوانند بدون آنکه نيازي به تمديد اين توافق يا قوي‌تر کردن آن باشد کاملاً به آن پايبند شوند. 
 
اين روزنامه نوشته اين گام اروپايي‌ها يکي از موانع بالقوه بازگشت ايران به پايبندي به برجام، در صورت رفع تحريم‌ها از سوي آمريکا و متعهد شدن آن کشور به قطعنامه‌هاي سازمان ملل را از ميان برمي‌دارد. 
 
گاردين درباره موضع انگليس نوشته است: «گمان مي‌رود باور دولت انگليس اين است که تا هنگام دستيابي به "پيشرفت‌هاي محسوس" از جانب آمريکا و بازگشت ايران به پايبندي به توافق، نيازي به طرح مسئله تمديد توافق نيست.»
 
گاردين اين مسئله را «تحولي مهم» در راستاي احياي برجام خوانده و نوشته کشورهاي اروپايي موافقند که مذاکرات بر سر تمديد توافق و قوي‌تر کردن آن به زماني ديگر موکول شود. 
 
موافقت وزيران خارجه سه کشور اروپايي با عدم طرح مطالبات جديد برجامي از ايران در جريان نخستين  نشست وزراي خارجه طرف‌هاي برجام در سال جاري ميلادي صورت گرفته است. 
 
روزنامه گاردين نوشته است: « در اتفاقي که ممکن است يکي از مهم‌ترين تحولات باشد سه قدرت اروپايي رضايت دارند براي رايزني در خصوص تمديد توافق و قوي‌تر کردن آن صبر کنند.»
 
گاردين نوشته عدم طرح الزامات جديد از سوي طرف‌هاي اروپايي در خصوص توافق جديد با ايران احياي زودهنگام برجام را آسان‌تر مي‌کند.
 
يک ديپلمات ارشد اروپايي گفت: «همه حاضران بر سر ميز موافق بودند که لازم است توافق حفظ شود و بايستي آمريکا را مجاب کرد که بازگشت به برجام، به همان شکلي که در حال حاضر هست و بدون گذاشتن پيش‌شرط براي آن يا تلاش براي افزودن چيزي به آن، اقدام بهتري خواهد بود.»
 
وي اضافه کرد: «اگر مي‌خواهيم ايران به پايبندي کامل برگردد بايد مشوق‌هاي اقتصادي که وعده داده بوديم را محقق کنيم. امروز تجارت بين کشورهاي اروپايي و ايران کمتر از آن چيزي است که قبل از توافق بود.»
 
 
«لاورنس نورمن»، خبرنگار وال‌استريت‌ژورنال با ارائه جزئيات بيشتر در خصوص مواض اروپايي‌ها نوشته اين کشورها هنوز بر ضرورت «قوي‌تري کردن مفاد برجام» و پرداختن به مسائل موشکي و منطقه‌اي ايران در چارچو اين توافق تأکيد دارند. 
 
با اين حال، به نوشته اين خبرنگار وال‌استريت‌ژورنال اروپايي‌ها نمي‌خواهند پرداختن به اين مسائل گسترده‌تر به پيش‌شرطي براي احياي برجام تبديل شود. 
 
نورمن درباره گفت‌وگوهايي که روز دوشنبه در نشست غيررسمي وزراي امور خارجه ايران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و چين) مطرح شده نوشت: «يک منبع تأييد کرد که ۳ کشور اروپايي  بر ضرورت قوي‌تر کردن مفاد توافق هسته‌اي و پرداختن به مسائل موشکي و منطقه‌اي ايران تأکيد کردند، اما [از نظر آنها] پرداختن به مسائل گسترده‌تر پيش‌شرط بازگشت به برجام نيست.»
 
او در توضيح بيشتر درباره جلسه ۲ ساعته روز دوشنبه نوشته که «محمد جواد ظريف»، وزير خارجه ايران بيشتر از ساير حاضرين در جلسه صحبت کرده است. 
 
نورمن در يکي ديگر از پيام‌هايش در توييتر نوشته است: «اينطور متوجه شدم که ظريف هيچ تعهدي نداده که ايران گام‌هاي هسته‌اي بيشتري قبل از ۲۰ ژانويه بر ندارد. او علاوه بر اين گفت دولت ايران بايد مصوبه مجلس [شوراي اسلامي ايران] را اجرا کند.»
 
بدعهدي اروپا
 
فرانسه، انگليس و آلمان سه عضو اروپايي گروهي هستند که از سال ۲۰۱۵ به توافقي با ايران بر سر برنامه هسته‌اي اين کشور دست پيدا کرده‌اند. اين توافق قرار بود در ازاي ايجاد محدوديت‌ در بخش‌هايي از برنامه هسته‌اي، تحريم‌هاي اعمال‌شده به بهانه هسته‌اي عليه ايران را رفع کند.
 
دولت آمريکا ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از اين توافق خارج شده و ضمن اعمال تحريم‌هاي متوقف شده ذيل اين توافق، تحريم‌هاي ديگري عليه ايران وضع کرد.
 
تروئيکاي اروپا علي‌رغم مخالفت‌هاي لفظي با خروج آمريکا از برجام به وعده‌هاي خود براي جبران آثار اين خروج عمل  نکردند.
 
جمهوري اسلامي ايران در واکنش به بي‌عملي کشورهاي اروپايي در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذيل برجام را کاهش داد.
 
گزارش توييتري ظريف از جلسه دوشنبه
 
وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز دوشنبه در توييتر گزارشي از برخي مطالب مطرح‌شده در جلسه وزراي خارجه اعضاي برجام ارائه کرد. 
 
او نوشت: «در نشست وزراي خارجه کشورهاي باقي‌مانده در برجام من تأکيد کردم: ۱- اين آخرين فرصت براي سه کشور اروپايي/اتحاديه اروپا است که برجام را نجات دهند. ۲- داده‌هاي مربوط به حجم مبادلات تجاري ايران و اتحاديه اروپا بين ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ ثابت مي‌کند که تروئيکاي اروپا/اتحاديه اروپا تعهدات برجامي‌شان را نقض کردند. ۳- تروئيکاي اروپا همانند آمريکا براي وارد آوردن خسارات جبران‌ناپذير به ايراني‌ها مقصر است.»
 
ظريف در يکي ديگر از توييت‌هايش نوشت: «همه طرف‌ها بايد به پايبندي عملي به برجام برگردندند. بعد از آنکه آمريکا/تروئيکاي اروپا به وظايفشان عمل کنند، ايران به سرعت تدابير اصلاحي اتخاذشده در واکنش به خروج غيرقانوني آمريکا را به عقب برخواهد برگرداند. مردم ايران بايد اثرات رفع تحريم‌ها را احساس کنند.»
 
انتهاي پيام/
منبع: فارس
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html